Translate

Τετάρτη 26 Μαρτίου 2014

Μυστικές αδελφότητες

Οι μυστικές αδελφότητες έχουν σημαντική κοινωνική λειτουργία για τους λαούς που ζουν κοντά στη φύση, όπως οι Αβορίγινες της Αυστραλίας. Βρίσκονται στο επίκεντρο της ζωής της φυλής. Σε αυτές τις μυστικιστικές οργανώσεις μυούνται αποκλειστικά άντρες. Ίσως να πρόκειται για κατάλοιπο μιας αντιθετικής τάσης σε πολιτισμούς οι οποίοι σε αρχαϊκές εποχές ήταν οργανωμένοι μητριαρχικά. Ως ένδειξη για την ένταξη σε έναν τέτοιο κύκλο, κάθε μυημένος έχει μια σειρά από συγκεκριμένες μάσκες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το πνεύμα κάποιου προγόνου και φοριούνται με αφορμή διάφορες τελετουργίες.                                    
                                                                                                             
Διάφορες τεκτονικές Στοές χρησιμοποιούν τα ίδια σύμβολα ως σημεία αναγνώρισης. Εδώ βλέπουμε τις τρεις αιγυπτιακές πυραμίδες της Γκίζας, το μάτι της Αγίας Τριάδας, καθώς και τον διαβήτη και το μοιρογνωμόνιο να σχηματίζουν ένα έμβλημα.                                                                                                                                                                     Η σχολή του Πυθαγόρα  Στους δυτικούς πολιτισμούς, οι μυστικές αδελφότητες δημιουργούνταν για τη μεταλαμπάδευση μιας εσωτερικής γνώσης. Η γνώση αυτή υποτίθεται ότι μεταδίδει τα μυστικά του κόσμου και της ύπαρξης, αυτό όμως, σύμφωνα με την άποψη του εσωτερισμού, δεν γίνεται από μια παράθεση γνώσεων, αλλά με μια διδασκαλία μόνο σε επίπεδο προσωπικής εμπειρίας, μέσα από τελετές και σύμβολα. Τέτοιες μυστικές αδελφότητες υπήρχαν ήδη από την αρχαιότητα. Πολύ γνωστή είναι η σχόλη του Πυθαγόρα (570-480 π.χ.) στην οποία μόνο οι ανώτεροι μαθητές μιούνταν σε όλα τα μυστικά της πυθαγόρειας σκέψης. Το αναγνωριστικό τους σημάδι ήταν η πεντάλφα.                                                                                                                                                                                                                 Οι ελευθεροτέκτονες  Οι συντεχνίες των τεχνιτών οικοδόμων του Μεσαίωνα, που συγκεντρώνονταν σε στοές κοντά σε εκκλησίες που βρίσκονταν στο στάδιο της ανέγερσης, χρησιμοποιούσαν μια σειρά από σύμβολα, όπως το σφυρί, το διαβήτη, το μοιρογνωμόνιο, την πεντάλφα του Πυθαγόρα, δυο τρίγωνα που έμπαιναν το ένα μέσα στο άλλο κ.α., τα οποία υιοθετήθηκαν κατά τον 18ο αι. από τους ελευθεροτέκτονες ή μασόνους (από το αγγλικό mason = οικοδόμος). Οργανώθηκαν σε Στοές και απέδωσαν στα εργαλεία τους μια ηθική και συμβολική διάσταση. Αντιλαμβάνονταν τους εαυτούς τους ως τους ελευθέρους τέκτονες του ναού της ανθρωπότητας και είχαν ένα κοσμοπολίτικο φρόνημα. Η Μεγάλη Στοά της Αγγλίας δημιουργήθηκε από τους Τεοφίλ Ντεσαγκιλιέρ. Τζέιμς Άντερσον και Τζορτζ Πέιν, το 1717 στο Λονδίνο.                                                                                              
Η χαλκογραφία παρουσιάζει μία λίστα Στοών του έτους 1735. Στο προσκήνιο βλέπουμε μασόνους με τα σύμβολά τους, το μυστρί και το μοιρογνωμόνιο. Ένας νέος δόκιμος ετοιμάζεται να γίνει δεκτός στη Στοά.  
                                                                                                                   Μετάδοση απόκρυφης γνώσης  Η Τεκτονική Στοά απέκτησε τη χροιά εσωτερισμού από πολύπλοκες συμβολικές-τελετουργικές πράξεις, στις οποίες συμμετείχαν μόνο τα μυημένα μέλη. Ο υποψήφιος μυείται βαθμιαία σε διάφορα στάδια της διαφώτισης. Σε αυτή την περίπτωση, όμως, δεν πρόκειται μόνο για μυστικιστικές εμπειρίες, όπως στη μύηση στα αρχαία μυστήρια, αλλά για τη διάδοση της εσωτερικής γνώσης. Η απόκρυφη αυτή γνώση μεταλαμπαδεύεται μόνο στα ανώτατα ιεραρχικά στρώματα. Εδώ δεν πρόκειται για μυστικιστικές εμπειρίες, όπως στις μυήσεις των μυστηρίων της αρχαιότητας, αλλά για μετάδοση εσωτερικής γνώσης. Μόνο στα ανώτατα ιεραρχικά στρώματα, όπως στη σκοτσέζικη τελετουργία, μεταδίδεται αυτή η «μυστική γνώση». Το μυστικό των τεκτόνων βρίσκεται στον τρόπο που βιώνονται προσωπικά οι λατρευτικές πράξεις στις διάφορες βαθμίδες, μέσα από τις οποίες μεταδίδεται η εσωτερική γνώση. Αυτό το βίωμα, κατά το οποίο επιδιώκεται η ψυχική ένωση όλων των μελών της αδελφότητας, δεν μπορεί να μοιραστεί με άλλους. Ο τέκτονας Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε (1749-1832) έγραφε. «Κανείς δεν πρέπει να δει και δεν θα δει τι εμπιστευόμαστε ο ένας στον άλλο. Γιατί ο ναός έχει χτιστεί πάνω στα θεμέλια της σιωπής και της εμπιστοσύνης».                                  
Ο Ιταλός τυχοδιώκτης, τσαρλατάνος και απατεώνας Καλιόστρο γύρω στο 1790, σε χαλκογραφία του Κ. Γκερίν.  
                                                                                                                    Ο μάγος Καλιόστρο  Πολλές αμφιλεγόμενες προσωπικότητες ένιωσαν να έλκονται από τις απόκρυφες τελετές και τα διδάγματα των τεκτόνων. Ίδρυσαν τις δίκες τους αδελφότητες και διέδιδαν πως δεν ήταν σε θέση να παρέχουν μονο αποκρυφη γνωση, αλλά πως μπορούσαν να μεταβιβάζουν στους οπαδούς τους ανώτερες δυνάμεις. Ένας μαθητευόμενος φαρμακοποιός από το Παλέρμο, ονόματι Τζουζέπε Μπάλσαμο, ο οποίος αυτονομαζόταν κόμης Αλεσάντρο Καλιόστρο (1743-1795) έγινε διάσημος. Ίδρυσε ένα αιγυπτιακό σύστημα τεκτονισμού, το οποίο με τις εντυπωσιακές του τελετές είχε μεγάλη απήχηση στους σύγχρονους του. Τελικά όμως ο ίδιος κατέληξε να γίνει το σύμβολο του τσαρλατάνου μάγου και απατεώνα, που εκμεταλλεύεται την αφέλεια των ανθρώπων για δικό του όφελος.                                                                Οι υποσχέσεις του Καλιόστρο Ο Καλιόστρο υποσχέθηκε στους οπαδούς του την «ολοκλήρωση μέσα από τη φυσική και ηθική αναγέννηση». Αυτό γινόταν εφικτό μέσα από μια δοκιμασία που διαρκούσε 40 ημέρες μέσα σε έναν κλειστό χώρο και προέβλεπε, μεταξύ άλλων, αυστηρή νηστεία μαζί με την κατανάλωση ενός μυστικού ροφήματος, που έφτιαχνε ο ίδιος ο Καλιόστρο. Την τριακοστή τρίτη μέρα εμφανίζονταν οι επτά πρωτόπλαστοι άγγελοι. Σε μια περγαμηνή που είχε υποστεί ειδική επεξεργασία, έβαζαν την σφραγίδα τους. Την τεσσαρακοστή ημέρα οι επίλεκτοι λάμβαναν από τους αγγέλους ένα γεωμετρικό αντικείμενο. Από εκείνη τη στιγμή κι έπειτα είχαν υπέρτατη δύναμη και ενόραση.                                                to-emblima.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου