Ο παππoύς μου ήταν Bλάχος και είχε ελληνικό επίθετο… Το 1912 το Μοναστήρι το πήραν οι Σέρβοι κι έτσι αναγκασθήκαμε να κάνουμε το επίθετο να λήγει σε «ιβιτς». Το 1941 που ήρθαν οι Βούλγαροι το κάνανε να λήγει σε “εφ” και το 1944, που έκανε ο Τίτο κράτος με το όνομα “Μακεδονία”, το κάνανε να λήγει οε “εφσκι”… Έτσι, η οικογένεια μου άλλαξε επίθετο τρεις φοpές σε έναν αιώνα…».
Αυτή ήταν η -με δόση χιούμορ- απάντηση βλαχόφωνου και ελληνοφώνου δικηγόρου από το Μοναστήρι όταν τον ρώτησα για τη ρίζα του επωνύμου του πριν από μερικές ημέρες που βρέθηκα στο Μοναστήρι συνοδεύοντας. ως δικηγόρος. πετυχημένο έλληνα επιχειρηματία που ξένη πολυεθνική του ανέθεσε την αντιπροσωπεία προϊόντων της στην FYR0M…Το Μοναστήρι, με 110.000 περίπου κατοίκους έχει 5% Αλβανούς, βλαχόφωνους που διαπρέπουν στα επιστημονικά επαγγέλματα (σε ποσοστό 15% οι δικηγόροι της πόλης είναι βλαχόφωνοι, εκ των οποίων οι περισσότεροι και ελληνόφωνοι…) και διατηρεί τα κτίρια που ανήκαν σε Έλλπνες πριν από το 1912… Εχει και τρία φροντιστήρια ελληνικής γλώσσας γιατί υπάρχει ενδιαφέρον για την εκμάθηση τnς από νέους, με την προοπτική να προσληφθούν σε επιχειρήσεις Ελλήνων που δραστηριοποιούνται εκεί
Έχω ξαναπάει στο Μοναστήρι, όπως και σε άλλες πόλεις τnς FYROM, ενώ είχα την τύχη, ως πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου θεσσαλονίκης την περίοδο 2005-2008, να δημιουργήσω φιλικές σχέσεις με τον επιστημονικό κόσμο, να αποκτήσω ειπαφή με πληθυσμούς Ελληνικής καταγωγής (Σαρακατσάνους, Βλαχόφωνούς, κλπ.), να μιλήσω σε συνέδρια και να συναντήσω τον Κίρο Γκλιγκόροφ όταν τον Μάιο του 2005 μίλησα οτη γιορτή για τα 50 χρόνια της ίδρυσnς του Δικηγορικού τους Συλλόγου, σε αίθουσα του Κοινοβουλίου τους, όπου επίσημα στην ομιλία τους ανέφερα ως FYROM, κάτι που φυσικά δεν τους άρεσε.
Υπάρχει εμφανή οικονομική κρίση και τεράστια ανεργία με τον μέσο μισθό στα 300 ευρώ, αλλά με επάρκεια προϊόντων και επενδυτικό ενδιαφέρον… Υπάρχουν μετριοπαθείς άνθρωποι, με γνώση τnς lστoρίας. που γελούν με τα φληναφήματα περί μακεδονικής καταγωγής και αισθάνονται άσχημα με τα αγάλματα του Αλεξάνδρου και του Φιλίππου που γέμισαν τις πλατείες…
Αλλά αυτοί αποτελούν μειοψηφία και όπως μου έλεγε φίλος που διαπρέπει στον επιστημονικό τομέα, η ηγεσία των Σκοπίων δεν τοποθετεί αγάλματα για να τα αποσύρει στο πλαίσιο κάποιας συμφωνίας.
Τοποθετεί τα αγαλματα για τρεις λόγους: α) γιατί ανησυχεί για τη νέα γενιά και θέλει οι σημερινοί νέοι να μεγαλώσουν με αυτά και να τα θεωρούν τμήμα της ιστορίας τους, εντείνοντας έτσι τη «μακεδονοποίηση», β) για να ανακόψει την προσπάθεια εκβουλγαρισμού που επιτυχώς αναπτύσσει η Βουλγαρία τα τελευταία χρόνια και γ) για να δημιουργήσει αίσθημα περηφάνιας στouς πολίτες mς FYROM, έστω και με κλεμμένους ήρωες…
Μου ανέφεραν στοιχεία για την προσπάθεια εκβουλγαρισμού που γίνεται από τη Βουλγαρία (ειδικά στις ανατολικές περιοχές). η οποία έχει δώσει βουλγαρική υπηκοότητα σε 80.000 Σλάβους περίπου, με στόχο σε βάθος χρόνου να δημιουργήσει βουλγαρική συνείδηση σε τμήμα του πληθυσμού. Μου ανέφεραν για τον αλβανικό πληθυσμό, και όλοι τους μετριοπαθείς και εθνικιστές. συμφωνούν μόνο στην αντιπάθεια πpoς τους Αλβανούς…
Τι κάνει η Ελλάδα;
Το ερώτημα είναι τι κάνει η Ελλάδα… Η απάντηση είναι λίγα πράγμαια, σχεδόν τίποτα (εκτός από κάποια σωματεία που στηρίζουν φροντιστήρια ελληνικής γλώσσας)… Δεν έχει νόημα να εξειδικεύσω αυτό το τίποτα, ούτε να αναφέρω αυτά που θα έπρεπε να γίνουν και δεν γίνονται (σε ανύποπτο χρόνο τα έχω αναφέρει σε κυβερνητικούς παράγοντες, αλλά xωρίς αποτέλεσμα). Πιθανόν κάποιοι επαναπαύονται -ανοήτως- πιστεύοντας ότι ο χρόvoς και τρίτοι παράγοντες θα δώσουν τη λύση και ότι οι προσπάθειες των Βουλγάρων θα τους στρέψουν πρoς την Ελλάδα…
Ας μην πούμε περισσότερα τώρα, παρά μόνο ότι θα έπρεπε να υπάρχει μακρόχρονη εθνική στρατηγική, που δυστυχώς δεν υπάρχει. Γι’ αυτό και οι εξελίξεις διαδραματίζονται ερήμην μας… Οι νέοι τnς FYROM σήμερα μάλλον θα αποδέχονταν μια ονομασία γεωγραφικού προσδιορισμού για να προχωρήσει γρηγορότερα η ένταξη στην EE και να γίνει πιο απτή η ευρωπαϊκή προοπτική… Η «μακεδονοποίηση» με τα αγάλματα που προανέφερα, θέλει να ανακόψει αυτήν την τάση. να σκεπάσει τις βουλγαρικές ρίζες και να δώσει περηφάνια στους πολίτες τnς FYROM… έστω και με κλεμμένη Ιστορία.
Στα Σκόπια δεν αλλάζουν μόνο τα επώνυμα δύο και τρείς φορές σε έναν αιώνα, δυστυχώς δημιουργείται και Ιστορία (όπως την οραματιζόταν το 1903 ο Μισίρκοφ) με στοιχεία και ήρωες κλεμμένους από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, και αυτό είναι έγκλημα κατά της ιστορίας της ανθρωπότητας.
Πηγή: Tο Παρόν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου