Translate

Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2013

Διδασκαλίες των Προγόνων, Ζωροάστρης: Η μάχη του Καλού με το Κακό


Ζωροάστρης: Η μάχη του Καλού με το Κακό
Περίπου την ίδια εποχή ο Βούδας κήρυττε στην Ινδία τη λυτρωτική του διδασκαλία, στη Βακτρία του σημερινού Αφγανιστάν έγινε γνωστός ο προφήτης Ζαρατούστρας η Ζωροάστρης (περ. 628-551 π.Χ.). Αντλώντας δυνάμεις από το μεθυστικό ελιξήριο της ζωής, χαόμα, δημιούργησε από τη μορφή του Άχουρα Μάζντα, του κυρίου του φωτός και της δικαιοσύνης της αρχαίας ιρανικής μυθολογίας, την υπέρτατη δύναμη του Καλού. τον Ωρομάσδη. Σύμφωνα με τη διδασκαλία αυτή, ο Ωρομάσδης βρισκόταν σε διαμάχη με τη δύναμη του κακού, τον θεό του σκότους Άγκρα-Μανγιού {Αριμάν}. Υπό την επιρροή του Ζωροάστρη, η αιώνια πάλη του Καλού με το Κακό έγινε το κυρίαρχο θρησκευτικό στοιχείο και συμβολιζόταν με το ιερό πυρ, το οποίο αποτελούσε το επίκεντρο της λατρείας του ζωροαστρισμού.
Οι τέσσερις περίοδοι του κόσμου
Ο Ζωροάστρης δίδασκε την ύπαρξη ενός χρονικού κύκλου του κόσμου, ο οποίος απαρτιζόταν από 4 περιόδους, διάρκειας 3.000 ετών η καθεμία. Η πρώτη περίοδος ήταν αυτή της Δημιουργίας και μετά εξήλθε ο Αριμάν από το σκοτάδι. Στη δεύτερη περίοδο, ο Ωρομάσδης δημιούργησε τον κόσμο και ο Αριμάν κήρυξε τον πόλεμο κατά του Καλού, εξαπολύοντας τις ορδές των δαιμόνων του εναντίων όλων των πλασμάτων. Η τρίτη περίοδος, η οποία χαρακτηρίζεται από αυτή την πάλη, έληξε με την εμφάνιση του Ζωροάστρη. Κατά την τέταρτη περίοδο θα εμφανιστεί ο μεγάλος Σωτήρας, ο Σαοσγίαντ. Αυτός θα φέρει τη τελική ανανέωση. τη <<φρασοκερὲτι>>. Η Γη πλημμυρίζει με τυγμένο μέταλλο και εξαγνίζεται, ενώ ο Ωρομάσδης επικρατεί στην τελική μάχη επί του Αριμάν.
Η λατρεία του Μίθρα
Κατά την πρώιμη περίοδο της, η χριστιανική Εκκλησία είχε να αντιμετωπίσει τη μεγάλη έλξη που ασκούσε α λατρεία του ηλιακού θεού Μίθρα. Ο Μίθρας ήταν ο άγγελος του Άχουρα Μάζντα. που εμφανιζόταν κάθε μέρα με την αυγή στον ουρανό, για να διασχίσει το στερέωμα με την άμαξά του που την έσερναν τέσσερα λευκά άλογα. Μεσολαβητής ανάμεσα στους κόσμους του φωτός και του σκότους, σύμμαχος των ανθρώπων στην πάλη τους κατά του κακού και καθοδηγητής των ψυχών στην άνοδό τους προς την αιώνια ζωή, ο Μίθρας σύντομα ταυτίστηκε με τον Σωτήρα που είχε προφητεύσει ο Ζωροάστρης. Τελικά τον ταύτισαν με τον θεό Ήλιο που θα εμφανιζόταν στο τέλος των ημερών ως άνθρωπος. Η υπέρτατη αυτή θεότητα διέγραψε μια λαμπρή πορεία θριάμβου στον ελληνορωμαϊκό κόσμο.
Επιρροές στον ιουδαϊσμό και στον Χριστιανισμό
Πολλά στοιχεία από τις διδασκαλίες του Ζωροάστρη επηρέασαν τη σκέψη των Εβραίων, την ελληνιστική φιλοσοφία και την «καινή Διαθήκη». Πέρα από ταν τελική επικράτηση του καλού Θεού, οι ιδέες που υιοθετήθηκαν ήταν κυρίως εκείνες που αφορούσαν τη μεταθανάτια ζωή. Η καλοί άνθρωποι θα επιβραβεύονταν και θα δέχονταν την ουράνια ευλογία, ενώ οι κακοί θα τιμωρούνταν και θα υπέκυπταν στα βάσανα της κολάσεως. Ήδη στη διδασκαλία του Ζωροάστρη υπάρχει η ιδέα της μεταθανάτιας ζωής στον ουρανό, μέχρι την ήμερα της τελικής κρίσης.                                                      Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ιδρυτές θρησκείας της παγκόσμιας ιστορίας, κι όμως έχει σχεδόν ξεχαστεί.
Ο Ζωροάστρης, για τη ζωή του οποίου δεν υπάρχουν παρά ασαφή στοιχεία, διαμόρφωσε τη θρησκευτική πεποίθηση
ότι ο κόσμος διέπεται από δυο θεμελιώδεις αρχές, το Καλό και το Κακό. Η άποψη αυτή υιοθετήθηκε από τις μεγάλες
μονοθεϊστικές θρησκείες του κόσμου. Σήμερα, ο ζωροαστρισμός, η διδασκαλία του Ζωροάστρη δεν έχει παρά μόνο 200.000 οπαδούς παγκοσμίως.                                            
                                         Στη φωτογραφία πάνω: Ξυλογραφία από την «Κοσμογραφία» του Σεμπάστιαν Μίνστερ (1488-1552). Στη φωτογραφία κάτω: Έτσι κάπως έμοιαζαν οι "πύργοι της σιωπής" του Ζωροάστρη, που εναπόθεταν οι Πάρθοι τους νεκρούς τους. Σύμφωνα με τη διδασκαλία του προφήτη, οι νεκροί δεν έπρεπε να αποτεφρώνονται, γιατί η φωτιά ήταν ιερή.                                                                                                                                                                                                                     http://to-emblima.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου